Tele2 i ett nötskal, Sveriges sämsta kundtjänst

Vi har använt oss av Tele2 ganska länge. Vi har inga större issues med täckning och/eller själva nättjänsterna (GSM/3G/4G/osv). När det kommer till Kundtjänst så är vår erfarenhet att Tele2 lätt skulle kunna placera sig i topp på listan över företag med sämst kundtjänst. Vad som är värre är att Tele2 aldrig gör fel. OM de, mot förmodan, gör fel så kan “de inget göra.” Med andra ord, redan från början har man inställningen att man inte har något ansvar, alls.

Så nu hade vi beställt ännu ett abonnemag. Vi fick SIM-kortet, som skulle vara aktiverat 2012-11-14. När vi två dagar senare försökte använda kortet så gick det inte. Vi ringde till Tele2:s kundtjänst och frågade vad problemet var. Vi fick då besked att en “Josefin Andersson” hade ringt in och sagt att hon fått SIM-kortet men att det måste ha skickats fel. Hon hade uppgivit det telefonnummer som var kopplat till det nya abonnemanget vi beställt. Tele2 avaktiverade då omedelbart det nya kortet och skickade ut ännu ett till oss.

Ingen återkoppling gjordes till oss. “Josefin Andersson” finns inte med bland våra kontakter på företaget (och arbetar inte heller här). Den enda referens som “Josefin” uppgav var enligt Tele2 det mobilnummer som tillhör det nya abonnemanget. Man frågade alltså inte ens om det långa SIM-kortsnummer som finns tryckt på plastkortet man får.

Sannolikheten att “Josefin” fått vårat kort känns begränsad för att a) det skickades till den Boxadress som finns registrerad på vårat företag hos Tele2, b) Det är ett helt nytt nummer som “Josefin” förmodligen inte alls uppgav och c) Försändelsen var obruten när vi hämtade posten från vår box.

Jag frågade Tele2 om jag kunde ringa in som vem som helst och be dem skicka ett nytt SIM-kort för godtyckligt nummer, bara för att jävlas (iom att de stå stänger av det gamla SIM-kortet). Till svar fick jag att “Nej, det går inte, vi har rutiner för att hantera detta så att det blir säkert och tryggt för våra kunder.”

Tidigare har Tele2 lyckats få telefonnummer att försvinna när vi aktiverat hemligt nummer på något abonnemang, få SMS/MMS att sluta fungera vid andra förändringar samt kopplat samtal till ett nummer till en helt annan mobiltelefon. Det är inte raketforskning vi pratar om, men tydligen så är det lätt att hamna fel i Tele2:s Excel-blad med kund- och abonnemangslistor.

3 thoughts on “Tele2 i ett nötskal, Sveriges sämsta kundtjänst”

  1. Hej,

    Det var väldigt tråkigt att läsa om dina upplevelser med oss. Vi skulle jättegärna vilja hjälpa dig att lösa detta så fort som möjligt så skicka gärna dina personuppgifter på mailadressen jag angett så tar vi en titt på vad vi kan göra.

    Med vänliga hälsningar
    Sebastian Sandberg
    sandberg.sebastian@tele2.se
    Tele2

    Reply
  2. Vi har redan spenderat över en timme med er kundtjänst som har beklagat sig för att era “rutiner inte har följts”, men i slutändan ändå konstaterat att ni inte kan göra mer. Ni har tydligen skickat ut ett nytt SIM-kort till oss. Och när ett SIM-kort väl är avaktiverat så kan det inte återaktiveras, enligt er kundtjänst. Det är under all kritik att någon ens kan komma åt att göra detta utan någon som helst kontroll. Ni kan ju själva räkna ut hur lätt det är att stänga av någons abonnemang 1-3 dagar med era rutiner.

    Eller hade du något annat mer kreativt i åtanke?

    Reply
  3. Tele2 är det sämsta jävla företaget i hela Sverige, att det ska vara så jävla svårt att ge kunderna det dom betalar för. Ett fungerande internet som inte bryts 10 gånger om dagen. Dom förtjänar fan inte att ha några jävla kunder alls, ska aldrig i hela mitt liv köpa något från Tele2.

    Reply

Leave a Reply to Sebastian Sandberg Cancel reply

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.