När man får månadsfaktura från Klarna … den där känslan … WTF?!

K: Hej, detta är Örjan på kundtjänst, hur kan jag hjälpa dig?

J: Jag har fått en faktura jag inte förstår. Dels förstår jag inte varför den skickas till en folkbokföringsadress jag inte bott på i drygt fem år och dels förstår jag inte varför jag får den alls.

K: Oj, jag uppdaterar genast adressen.

J: Tack. Varför skickades den fel.

K: Vi hade fel adress hos oss.

(No shit …)

J: Varför hade ni fel adress?

K: Den var inte uppdaterad här.

(OK, den här kanske inte är värd att jaga just idag)

J: Sedan förstår jag inte varför jag fått en faktura alls från er. Jag betalar alltid direkt med kort eller väljer att inte handla.

K: Ja, det är svårt att se ibland att man valt att betala via vår månadsfaktura.

J: Ja men jag väljer aldrig att göra det.

K: Nej, det händer ibland ändå.

J: Utan att jag har valt det?

K: Ja, därför har du fått faktura.

J: Men jag vill inte ha faktura.

K: Nej, men det blev så nu.

J: Jag vill betala hela beloppet på en gång utan extra avgifter.

(Snälla, säg nej … SNÄLLA säg nej ..)

K: OK, då betalar du 284 kr till PG abc123 med OCR zzzaaabbb så är det klart.

J: Tack. Kan jag välja att aldrig någonsin kunna betala med Klarna faktura.

K: Nej det går inte. Men du kan spärra ditt personnummer hos oss så att du inte kan betala med faktura.

(Var det inte typ detta jag efterfrågade??)

J: Hur gör jag det?

K: Du ringer vår kundtjänst på 08- 120 28 270 så hjälper de dig direkt 🙂

J: OK, men jag har ju loggat in med mobilt BankID, varför kan jag inte spärra detta själv härifrån?

K: Det är av säkerhetsskäl.

(OK, jag orkar inte längre, jag ringer Klarnas jävla kundtjänst istället)

J: Tack, då förstår jag.

K: Tack för chatten Joaquim!

J: TACK SJÄLV ÖRJAN! HIGH FIVE!

(Any given Monday)

 

4 thoughts on “När man får månadsfaktura från Klarna … den där känslan … WTF?!”

  1. [ 10 minuter senare ]

    Den ökade säkerheten (som enligt Klarna är betydligt högre än BankId) består av “ett antal kontrollfrågor som jag tänker ställa till dig nu”. De lyder så här:

    – Vad har du för personnummer?
    – Vad har du för adress?
    – Vad har du för telefonnummer?
    – Vad har du för e-postadress?

    och sista frågan

    – Varför vill du spärra ditt personnummer hos oss så att det inte går att använda fakturaköp?

    Dessa frågor säkerställer min identitet hos Klarna. Att inte bankerna och myndigheterna tänkte på det innan de lade ner så mycket pengar på utveckling av BankId-stödet.

    #FFS #WTF

    1. Ja, den känns ju “smått” udda den också. Man får vara väldigt vaksam när det gäller Klarna, men att åka på saker man inte har köpt är ju svårt att skydda sig mot.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.