KOM OCH RÖK I MOLNET!

På DN.SE:s förstasida, 2008-11-12 publicerades en artikel med rubriken “Microsoft tar steget ut på molnet”, skriven av Yvonne Edenholm. Det är bara att gratulera Microsoft till ännu en mediakupp. Hur kan Sveriges största dagstidning låta ett företag använda sig av sitt löp genom att maskera något så banalt som detta som en “nyhet”? Och hur kan Yvonne Edenholm inte se detta som marknadsföring?

“Det som släpps nu är också gratis om man har office på en dator.” Grattis! Det är som att säga att du får äta smörgåsen om du köper den.

Att lagra elektroniska dokument på “nätet” är inget nytt; det räcker inte med att kalla det för “Cloud” eller “Moln”. Att komma åt dessa dokument från ett “Internetcafé” eller hemifrån är inte heller nytt.

Om man hade kunnat redigera dokumenten, med samma funktionalitet som vid lokal användning, utan att behöva ha någon särskild programvara installerad lokalt, då hade det varit en nyhet, eftersom Microsoft inte tidigare haft någon sådan produkt som nått de breda massorna.

“Det här är ett första steg. I nästa version av Office, som kommer om ett år, ska det också finnas en variant som är helt gratis och bara finns på nätet” enligt Thomas Floberg, produktchef på svenska Microsoft.

Enligt Yvonne Edenholms “artikel” så rör det här sig om en testversion av Office live workspace. Jaha.. så.. var är nyheten?

Länk till artikeln: Microsoft tar steget ut på molnet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.