Checksum of file using Windows certutil

After getting files from a remote source, it is often a good idea to get some sort of fingerprint or checksum of the file, and verify it against a known value published in a place or on a website you trust.

For Windows, this can be accomplished with:

certutil -hashfile filename.ext sha256

sha256 can be any of MD2 MD4 MD5 SHA1 SHA256 SHA384 SHA512

View as @geek1968 flashcard on Instagram

Bonus/Malus-systemet och symbolpolitik i Sverige 2020

Är det bara jag som tycker att Bonus/Malus-systemet är bortom all idioti när det kommer till argument som utsläpp och miljöpåverkan?

Om jag har en bil, med höga utsläpp, så betalar jag en högre skatt, än någon som har en bil med låga utsläpp. Så långt låter det ju fantastiskt väl genomtänkt 🧐

Ända tills vi lägger till körsträcka som parameter 🤨

Om min bil står på uppfarten 300 dagar av 365, släpper den då ut mer än en bil med lägre utsläpp som används till och från jobbet varje dag, genom rusningstrafik i t ex Stockholm? 🤔

Lägg sedan till om den mestadels stillastående bilen har en dieselmotor, som kan färdas längre på samma volym bränsle, och den aktivt använda bilen har en besinmotor, som kan färdas en kortare sträca på samma volym bränsle, så blir det ännu konstigare.

Det fanns något som hetter kilometerskatt en gång i tiden (så gammal är jag), tappades denna helt bort i Bonus/Malus-systemet, eller är det en samling barn som utformat det?

Det finns pågående utredningar om en ny kilometerskatt, och eftersom vi bor i Sverige där alla älskar att betala skatt och skatteintäkter är prioritet ett för många regeringar (eftersom de aldrig behöver stå till svars för hur offentliga medel slösas bort), så lär den komma inom några år.

Och Bonus/Malus-systemet lär förmodligen vara kvar tillsammans med den nya kilometerskatten, så att det klirrar lite ytterligare i statens skattkista från fordonsägare. En av få samhällsgrupper som faktiskt, i stora drag, är självfinansierade genom den mängd skatt de betalar.

Och för de som tycker Bonus/Malus-systemet är en jättefiffig lösning för miljön, varför räknas då inte den stora bilden in i systemet? Hur många tusen mil komponenter till en bil färdats innan det blev en bil, hur stor miljöpåverkan batteriernas framställning har, vilken typ av utsläppshantering fabriken som byggde bilen har, osv?

Symbolpolitik som den bara kan föras i Sverige.

pdftk and php-pdftk on Ubuntu 18.04 without using snap

During a product launch I recently came across an “interesting” issue involving pdftk (and php-pdftk). Some of the developers had made assumptions (ever heard that one before?) about the operating environment and how things were/are configured.

These assumptions were based on a development environment that in no way reflected the final production environment (ever heard that one before?). In this particular case, they were expecting the great PDF toolkit (pdftk) to be available and working just like it did in their development environment.

To summarize the issue: pdftk has been removed from Ubuntu 18.04 due to dependency issues. The “recommended” solution is to install pdftk using snap. This, in itself, is not a bad recommendation. But in a web server environment, it may put you in a place you don’t want to be in.

So after a few hours of toying with ideas and testing various things, I figured there must be some Debian-like package that would actually work when installed on Ubuntu 18.04 and that is not a snap package.

There is.

Later versions (or packages) of pdftk now exist as pdftk-java, and they do work with php-pdftk as well.

In my case, I located pdftk-java_3.1.1-1_all.deb and installed it. Or tried to rather. It has a number of dependencies that you will see for yourself. You’ll need to decide if their “weight” makes it worthwhile for you to go down this path. But it was one, reasonably good, way for us to solve the problem.

The developers you ask? They have been sent to /dev/codersgulag/cobol and will spend a number of solar iterations there.

(The file I ended up using was http://ftp.debian.org/debian/pool/main/p/pdftk-java/pdftk-java_3.1.1-1_all.deb, and it does work on Ubuntu 18.04.LTS)

 

 

Disable Gravatar lookup in Jitsi Meet

Jitsi Meet is a wonderful open source video conferencing platform. Most things can be tweaked and configure to your needs.

If it’s important to you, that Jitsi Meet does not make external requests to third-party services like Gravatar, etc, you can change your xxx-config.js file in /etc/jitsi/meet like so:

disableThirdPartyRequests: true,

Credits: www.kuketz-blog.de/jitsi-meet-externe-verbindung-zu-gravatar-com/

NCweb, serve static website content from Nextcloud

NCweb is a reasonably small (ish) PHP “application” that will allow you to expose a given folder of a Nextcloud instance and serve documents from it as if it would have been a regular website. The folder does not have to be shared in Nextcloud. You can serve .html (HTML) or .md (Markdown) files. NCweb can be configured to render Markdown files to HTML.

Get it from Github here: github.com/joho1968/NCweb

SJ: Res inte med oss, vi ställer ändå in ditt tåg

Boka biljetter med SJ, för att det är vettigt att resa med tåg istället för onödiga resor med bil, när det går.

SJ hör av sig och säger att delar av resan är inställd.

Boka nya biljetter med SJ, för att det är vettigt att resa med tåg istället för onödiga resor med bil, när det går. För delar av resan finns nu ingen luftkonditionering.

SJ hör av sig efter ytterligare en dag och säger att delar av resan är inställd.

Ändra planer, “stuva om i kalendern” och boka nya biljetter med SJ, för att det är vettigt att resa med tåg istället för onödiga resor med bil, när det går.

SJ hör av sig efter ytterligare en dag och säger att delar av resan är inställd, antalet resenärer är för få.

Man kan “få tillbaka pengar” i form av tillgodohavande hos SJ, för när man vill resa i framtiden. SJ påpekar också att man kan boka om resan. Igen.

Man kan också ringa till SJ:s kundtjänst och sitta två timmar (!) i telefonkö. De har så mycket att göra och tydligen går det inte att anställa fler kundtjänstmedarbetare.

Så jag bokar tre biljetter med Nettbuss istället, till en lägre kostnad, med breda säten, WiFi (som fungerar), luftkonditionering och möjlighet att ladda mobilen vid sätet. Resan har dessutom inga byten.

Påminn mig igen, snälla, varför jag skall överväga SJ när jag eller anhöriga skall resa i Sverige? Om man, som samhälle, vill att människor skall åka buss, tåg eller annan form av kollektivtrafik så skulle det kunna vara en bra idé att se till att den är pålitlig.