Varför telemarketingföretag inte är så bra för ComHem m fl

PlantronicsEfter att ha fått 8 missade samtal på min mobil så fick till slut “säljaren” på telemarketingbolaget från Örebro tag i mig.

– Hej asså, jag ringer från ComHem

Nej det gör du inte. Du ringer från ett telemarketingföretag.

– Ja men asså vi sköter all deras försäljning typ

OK, men jag skall inte köpa något.

– Nähe. Men vi har ett bra erbjudande liksom som du inte kan missa.

OK, vad händer om jag missar det?

– Jo asså, det blir inte lika bra då.

Som vadå?

– Uuhm … men du har bredband från ComHem idag, stämmer det?

Ja, det stämmer

– Du kan få nästan dubbelt så snabbt för bara en mindre peng

OK, måste jag ha ett nytt modem från er då?

– Det vet jag inte, men typ de borde klara alla hastigheter.

Men jag orkar inte konfigurera om er utrustning just nu så jag passar på erbjudandet om du inte vet om jag kan använda samma modem.

– Men om du får ett modem och det är samma som det du har, då har du ju typ 2st likadana modem. Då har du ju ett backupmodem. Och det kostar inget, jo asså 99kr för frakten såklart.

Ja, såklart. Men jag vill inte ha ett till modem och jag vill inte betala 99kr för frakt av ett modem jag inte behöver. Kan du ringa till ComHem och fråga om jag behöver ett nytt modem, så kan du ringa tillbaka till mig sedan?

– Nejmen asså jag är ComHem men jag vet inte om man kan ha samma modem.

Har du Google?

– Ja … hurså??

Du kanske kan googla om man kan ha samma modem. Eller fråga någon av dina kollegor på ComHem.

– Men jag ringer från ett telemarketingföretag och vi kan liksom inte teknik på det sättet.

Vet du, jag tror det är bättre om du lägger din energi på att ringa någon som inte förstår det här så att ni är på samma nivå.

– Eh .. ok … ja, tack då för samtalet liksom

Typ hej då.

Förutom att det är människor som inte har en aning om något utanför deras sälj- eller samtalsmanus så är det stora problem att återkoppling från befintliga kunder i princip aldrig når uppdragsgivaren. Om det beror på att uppdragsgivaren är oklok nog att anlita tredje part för att ringa upp befintliga trogna kunder eller om det beror på att telemarketingföretagen är inkompetenta skall jag låta vara osagt. Men det är inte bra. Bredbandsbolaget, Telia m fl är precis lika jobbiga.

Om ni vill göra det extra roligt för er, teckna ett avtal för bredband och ett avtal för TV, på olika kundnummer. Ni kommer att få så många TV-erbjudanden på bredbandsavtalet så ni anar inte. Och på TV-avtalet kommer de att ringa en gång i månaden och säga att de har fantastiska bredbandspaket. Ingen ser någonsin att det är samma kund. För det är inte viktigt.

 

Leave a Comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.