Healthy (well …) hamburgers with Polarbröd :)

Something for McDonald’s, Burger King, Wendy’s, Max, and others to think about. Polarbröd makes for excellent hamburger buns :) Add some cheese and tomatoes and you’re good to go. Fresh strawberries makes for a nice dessert!

Polarbröd Hamburgare

 

Share:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Live
0

Hur svårt kan det vara att testa något innan man släpper det?

Dag 1:

[Jag] Hej, det här ni släppte i fredags fungerar inte. Jag får inget svar från servern när jag testar.

[MS] Är du säker på att det inte fungerar?

[Jag] Ja, jag är helt säker. Jag har testat 10 ggr nu och det blir samma resultat varje gång.

[MS] Vi har inte ändrat något annat än att lägga till fixen. Vi får helt enkelt börja felsöka.

Dag 2:

[Jag] Hej, hur går det med felsökningen, kommer ni någon vart?

[MS] Nej, det ser bra ut på vår sida. Är du helt säker på att du gör rätt? Vi har inte ändrat något här.

[Jag] Du sade det. Nej, det ser inte bra ut på er sida. Jag kommer inte ens fram till er sida.

[MS] Vi fortsätter att felsöka då.

Dag 3:

[MS] Vi har hittat problemet. Den här delen av servern som tar emot anrop från er applikation fungerade visst inte så bra. Vi har startat om den och nu fungerar det bättre tror jag.

[Jag] Åh vad bra. Då testar jag vidare.

Dag 4:

[Jag] Det fungerar inte så bra, er server verkar inte gilla vårat sätt att göra det på.

[MS] Nej, ni gör fel. Ni skall göra så här.

[Jag] Men vi gör exakt precis så.

[MS] Jag kan inte se att ni gör så som ni skall. I våra loggar hittar vi bara andra metoder.

[Jag] Men vi gör precis exakt så som ni har sagt åt oss att göra. Har ni testat det själva?

[MS] Nu testade jag det. Det fungerar inte. Jag får återkomma när det här fungerar.

 

Timkostnad: En bit över 1000kr/tim ex moms.

Antal dagar bortslösade: 4.

Tror du de tänker bjuda på nedlagd tid eftersom det var hos dem felet låg? Skulle inte tro det.

[MS] är ett “IT-företag” i Stockholm som utvecklat ett “standardsystem” som är allt annat än standard. Man skräddarsyr varje såld kundlösning och tar betalt tills kunden går sönder för allt man gör. Man tar inget ansvar för fel som uppstår vare sig det rör sig om uppgraderingar av egen kod eller saker man levererat. Allt som behöver korrigeras/ändras/fixas debiteras kund.

 

Share:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Live
0

Lyckad leverans från Postens Företagspaket (Postnord)

Känslan när man går upp extra tidigt, kastar sig iväg på cykeln, hinner fram till 08:00 trots att arbetsplatsen rent formellt öppnar 09:00 och därefter tar emot Postens (Postnord) Företagspaketleverans 08:11 så att man slipper gå och hämta paketet på ICA en vecka senare när det aviseras (!), den känslan! Det är första gången på ett år som jag lyckas pricka en leverans. (Vi betalar ju för dessa leveranser, så det är klart att det är vi som måste vara på tårna för att Posten skall lyckas.)

Posten20150430

Posten (Postnord) Företagspaket, Lyckad Leverans!

Postens chaufförer kan nämligen inte a) läsa gatunrskyltar, b) läsa ett företags öppettider och c) bli kontaktade för att köra ut ett paket när de väl varit på plats en gång (för tidigt t ex). Posten logistik kan inte a) kontakta sina chaufförer, b) åtgärda ett bestående problem med leveranser och c) styra upp aviseringsstället. Många av Postens utlämningsställen, såsom ICA i Västermalmsgallerian i Stockholm verkar avisera leveranser på veckobasis, så det beror lite på när du får aviseringen från dem.

Det är lite som LOTTO och TRISS, plötsligt händer det!

Share:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Live
0

Matreklam med lite bröst från Tidningen Buffé (ICA)

Vad gör man inte för att sälja lite lösnummer … ICA i ett nötskal? Kanske kunde man ha tagit en bild som inte visar en urringning och/eller delar av kvinnans bröst? Eller äsch, det är ju mat de säljer. Hejja ICA! Hejja Buffé!

20150220_183736o

ICA ROUGH COOKING

20150220_183744o

ICA ROUGH COOKING

 

 

Share:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Live
0

Varför telemarketingföretag inte är så bra för ComHem m fl

PlantronicsEfter att ha fått 8 missade samtal på min mobil så fick till slut “säljaren” på telemarketingbolaget från Örebro tag i mig.

– Hej asså, jag ringer från ComHem

Nej det gör du inte. Du ringer från ett telemarketingföretag.

– Ja men asså vi sköter all deras försäljning typ

OK, men jag skall inte köpa något.

– Nähe. Men vi har ett bra erbjudande liksom som du inte kan missa.

OK, vad händer om jag missar det?

– Jo asså, det blir inte lika bra då.

Som vadå?

– Uuhm … men du har bredband från ComHem idag, stämmer det?

Ja, det stämmer

– Du kan få nästan dubbelt så snabbt för bara en mindre peng

OK, måste jag ha ett nytt modem från er då?

– Det vet jag inte, men typ de borde klara alla hastigheter.

Men jag orkar inte konfigurera om er utrustning just nu så jag passar på erbjudandet om du inte vet om jag kan använda samma modem.

– Men om du får ett modem och det är samma som det du har, då har du ju typ 2st likadana modem. Då har du ju ett backupmodem. Och det kostar inget, jo asså 99kr för frakten såklart.

Ja, såklart. Men jag vill inte ha ett till modem och jag vill inte betala 99kr för frakt av ett modem jag inte behöver. Kan du ringa till ComHem och fråga om jag behöver ett nytt modem, så kan du ringa tillbaka till mig sedan?

– Nejmen asså jag är ComHem men jag vet inte om man kan ha samma modem.

Har du Google?

– Ja … hurså??

Du kanske kan googla om man kan ha samma modem. Eller fråga någon av dina kollegor på ComHem.

– Men jag ringer från ett telemarketingföretag och vi kan liksom inte teknik på det sättet.

Vet du, jag tror det är bättre om du lägger din energi på att ringa någon som inte förstår det här så att ni är på samma nivå.

– Eh .. ok … ja, tack då för samtalet liksom

Typ hej då.

Förutom att det är människor som inte har en aning om något utanför deras sälj- eller samtalsmanus så är det stora problem att återkoppling från befintliga kunder i princip aldrig når uppdragsgivaren. Om det beror på att uppdragsgivaren är oklok nog att anlita tredje part för att ringa upp befintliga trogna kunder eller om det beror på att telemarketingföretagen är inkompetenta skall jag låta vara osagt. Men det är inte bra. Bredbandsbolaget, Telia m fl är precis lika jobbiga.

Om ni vill göra det extra roligt för er, teckna ett avtal för bredband och ett avtal för TV, på olika kundnummer. Ni kommer att få så många TV-erbjudanden på bredbandsavtalet så ni anar inte. Och på TV-avtalet kommer de att ringa en gång i månaden och säga att de har fantastiska bredbandspaket. Ingen ser någonsin att det är samma kund. För det är inte viktigt.

 

Share:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Live
0

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes